Pracujete-li v prostředí officu, téměř v jakémkoli oboru se nejspíše stanete součástí nějakého pracovního týmu. Ať už je vaší mateřskou společností korporát nebo nějaký milý start-up. Ať už se zabýváte reporty a finančním controllingem nebo jste IT vývojář. Práce v týmu je něco, co se obecně dnes u všech společností nachází na denním pořádku a schopnost být týmovým hráčem je velmi vítaná. Nikdo totiž nechce mít v kanceláři sólistu, který si v klidu pečuje o svou zahrádku a zbytek agendy celého oddělení nechá ležet ladem.
Co se ale dá dělat v případě, když máte vedle sebe druhý extrém, a sice kolegu, který je přehnaně angažovaný? Jedná se nejspíše o velmi snaživého jedince. Nejenže rád zůstává v práci přesčas, ale ještě raději o tom všem poví, primárně svému nadřízenému. V rámci rozdělování týmové práce je vždy na prvním místě, všechny úkoly chce splnit, vždy ví jak na to a nabírá si toho moc. A proč? Aby mohl za pár minut fňukat, že vůbec nestíhá a že bude muset „bohužel“ opět zůstat v práci déle. Obecně se takový člověk může jevit jako vysoce neefektivní po pracovní stránce – jednak toto chování není týmové a jednak nedochází k plnění důležitých věcí pro jeho neuspořádanost. Šéf však může tohoto jedince oceňovat jakožto velmi obětavého zaměstnance, který by se rozdal pro svou práci – což je velmi uznávané a není tomu co vytknout. Ve světle tohoto superhrdiny však potom ostatní, kteří pracují běžným pracovním tempem, vypadají poněkud neschopně. Jak se s tím vyrovnat?
Zkuste se řídit následujícími kroky:
1. Při rozdělování úkolů se veřejně nabídněte, že některé z úkolů snaživého kolegy vezmete na sebe, nebo mu s ním alespoň pomůžete.
2. Nevyjadřujte se nijak k jeho sebelítosti a frázím typu „Já toho mám strašně moc.“ nebo „Dnes tu zase musím zůstat minimálně o hodinu déle“ – je to jen způsob, jak na sebe daná osoba strhává pozornost. Zkuste jí to nedopřát a ignorujte toto divadlo.
3. Dělejte si svou práci. Jistě, jsou úkoly společného rázu, kde se konfrontaci nevyhnete, ale nenechte si touto osobou narušit své pracovní tempo a nestresujte se tím, že pracuje rychleji. Rychle nemusí znamenat vždy efektivně a pečlivě.
4. Chvalte se. Pokud jste dokončili nějaký úkol, nezávisle na snaživém kolegovi se veřejně pochvalte, resp. zhodnoťte, jak se vám např. daný projekt povedl a že jste rádi, že jste k jeho vypracování použili svoje běžné pracovní tempo, protože díky tomu jste měli čas na svůj osobní život a neobětovali jste všechen čas práci – a i přesto jste uspěli.